اعتراف رسانه عبری: اسرائیل بدون مبادله اسرا هم جنگ را متوقف می‌کند هشدار اردوغان: جنگ غزه متوقف نشود، همه در معرض خطر خواهند بود آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) باقری: ۱۲ تیر در تقویم ایران روز افشای حقوق بشر آمریکایی است صهیونیست‌ها حتی به چاه‌های آب غزه هم رحم نکردند فرانسه: خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستیم چین: کشته‌شدن صدها امدادرسان در غزه بی‌سابقه است حمله پهپادی عربستان به خاک یمن (۱۲ تیر ۱۴۰۳) نتانیاهو مخالفان و معترضان خیابانی‌ را دادگاهی می‌کند «پوتین» با «محمد مخبر» و «اردوغان» دیدار می‌کند جزئیات کمک نظامی ۲.۳ میلیارد دلاری جدید آمریکا به اوکراین حمله راکتی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قالیباف: مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود سردار معصومی: انتخابات نماد اتحاد ملی تلقی می‌شود فرمانده کل سپاه در مشهد: انتخابات، عرصه قضاوت جهانی است| نباید دشمن شاد شویم درگیری شدید مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست در نابلس لوپن: ماکرون در تدارک کودتا است پخش زنده دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری (۱۲ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ۱۰۷ کشته به خاطر ازدحام جمعیت در هند + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شناسایی ۲ مجرم در حمله به وکیل دادگستری تبریزی در روز انتخابات
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است

  • کد خبر: ۲۰۲۴۰۹
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است، همانطور که در بحث احتکار خودرو نیز وجود داشت که اخیرا برطرف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی عسگری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تولید و فروش خودرو و قطعات آن گفت: در وهله اول باید ریشه‌ها و علت کاهش تولید قطعات خودرو مورد بررسی قرار گیرد؛ به نظر می‌رسد چرخه معیوب غیرطبیعی در حال اتفاق افتادن است که دارای یک سری ذی‌نفعانی بوده که نفع آن‌ها در کاهش تولید خودرو است.

وی توضیح داد: با کاهش تولید، عرضه کم و قیمت خودرو زیاد می‌شود؛ گرانی خودرو برای مردم ضرر و فاجعه است، اما برای یک عده نفع دارد که بخشی از قطعه‌سازان در این نفع شریک هستند، پس باید این موضوع به صورت دقیق ریشه یابی شود که در چه قطعاتی کمبود داریم و دلیل کاهش تولید خودرو چیست؟

عسگری یادآور شد: در صورت حاکم بودن شرایط طبیعی بر تولید، قطعه‌ساز از افزایش تولید استقبال می‌کند، چون سود آن‌ها در افزایش تولید است؛ کاهش تولید همچون همان احتکار کردن خودرو است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبق تجارب قبلی، به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است البته نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما نوعا این تجربه را داشته‌ایم همانطور که در بحث احتکار خودرو هم این وضعیت را شاهد بودیم که اخیرا برطرف شد.

وی توضیح داد: احتکار این گونه بوده که خودرو‌هایی را دپو کرده و به بهانه‌های مختلف همچون نبود قطعه عرضه نمی‌کردند؛ برخی بهانه‌ها واقعی بود منتها برخی دیگر واقعیت نداشت و یک نوع احتکار محسوب می‌شد.

عسگری در جمع بندی گفت: گاهی کاهش تولید حربه‌ای برای برخی از ذینفعان محسوب می‌شود که با تنظیم میزان عرضه به بازار، قیمت را به نفع خودشان مهندسی می‌کنند؛ این راهکار مقابله برای از بین بردن ریشه‌های تعارض منافع از سوی وزارت صمت و شورای رقابت است.

مصوبه مجلس برای اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز

وی ادامه داد: در همین راستا مجلس در لایحه برنامه هفتم اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز را تصویب کرد به گونه‌ای که سهام دارای تعارض منافع حذف می‌شود، همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت‌های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن‌ها سلب حق رای می‌شود؛ این روشی برای خارج کردن ریشه‌های تعارض منافع است.

عسگری در پایان مجددا گفت: این کار با تشخیص شورای رقابت انجام می‌شود و سهام دارای زمینه ایجاد اختلال در رقابت شناسایی شده و بعد آن‌ها مکلف به واگذاری سهام بوده و یا اینکه حق رای از آن‌ها سلب می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->